Mobilitet og infrastruktur

En velfungerende infrastruktur er et vigtigt udgangspunkt for, at vi kan leve det liv vi ønsker.

Når vi uden problemer kan komme fra A til B, kan vi købe hus hvor vi vil. Vi kan søge job, hvor vi vil, besøge venner og familie, vælge digitale løsninger og erhvervslivet kan udvikle sig.

Derfor brænder jeg for at forbedre vores infrastruktur – både den fysiske og digitale.

Storebæltsafgiften

Vi har én betalingsbom i landet; mellem Nyborg og Korsør.

Det er dårligt for sammenhængskraften mellem vores landsdele. Det er dårligt for vores relationer på tværs af Storebælt. Det sætter en markant dæmper på motivationen til at søge nyt job eller bolig på den anden side. Det er en ekstra udgift for virksomheder, der ønsker samarbejde og vækst på tværs af bæltet og det dæmper derfor hele storebæltsområdets udviklingsmuligheder.

Indenrigstolden for dem, der alligevel krydser, finansierer alverdens anlægsbyggerier i hele landet. Broafgiften er alt for høj og bør ikke være en malkeko for andre projekter, dét er slet ikke fair.

Optimalt set, bør det være gratis at køre på alle danske veje – herunder Storebæltsbroen.

Storebæltsafgiften isolerer os og hindrer vores bevægelighed. Lad os sætte broen fri.

Læserbrev fra 19. oktober 2022 om at man også betaler bro-afgift når man tager toget.
Et læserbrev fra 27. april 2022 om afgiften generelt
Her er et af mine læserbreve om at jeg ikke mener at Storebæltsbroen skal finansiere flere projekter. Fyens Stiftstidende fra 22. august 2022.

Toget skal være et åbenlyst valg

Tog er grundlæggende en sikker, hurtig og klimafornuftig transportform. Derudover kan tiden i toget benyttes til arbejde eller afslapning. Men det er dyrt og ikke altid lige tillokkende.

Det kan være ramt af sporarbejder, nedbrud og forsinkelser. Rejsekortet skulle være så enkelt, men giver ikke altid den billigste billet. Det kan være besværligt at komme til og fra toget.

For mange har toget et ærgerligt ry og betragtes som et nødtvungent valg.

Togdriften er et samspil mellem mange parter og politisk styrede trafikkontrakter. Der er brug for politisk ansvar og prioritering for at løse mange af udfordringerne:

Alene på Fyn er der mange udfordringer.

• Svendborgbanen blev udliciteret i en naiv forhåbning om at der ville komme tog til tiden.
  • Ny jernbane over Vestfyn – men ingen udsigt til flere tog
  • Timedrift i Langeskov begrænser kraftigt stationens potentiale

Toget bør være det økonomiske og komfortable tilvalg – det skal køre bedre.

Hverdagen med elbil skal fungere bedre

Vi skal politisk prioritere, at elnettet bliver fremtidssikret til det større strømbehov forårsaget af den grønne omstilling – herunder elbilerne.

Elbiler er en vigtig brik i at sænke brugen af benzin og diesel. Derfor skal det være nemmere at være elbilist. Det betyder blandt andet, at der skal kunne opstilles ladestandere ved etagebyggerier, og markant flere ladestandere på parkeringspladser.

Der skal være ladeparker flere steder, hvor det giver mening, så eventuel ventetid bliver så kort som muligt. Der skal være bedre overblik over lademuligheder og priser, både ude og hjemme. Det skal i det hele taget være nemmere at skifte til elbil.

Elbiler er en del af klimaløsningen. Derfor skal der etableres mange flere ladestandere – hurtigst muligt.

Mobil- og bredbåndsdækning

Det er efterhånden lige så vigtigt at have en god digital infrastruktur, som det er at have el, vand og varme. Desværre er det ikke alle steder en selvfølge, at det fungerer optimalt.

Nogle gange opleves det blot som udfald, andre steder kan der være helt dødt.

At have adgang til mobildækning og stabilt, hurtigt internet er ikke kun rart at have for at kunne streame underholdning. Det kan være forskellen på om vi kan arbejde hjemmefra eller om børn kan følge fjernundervisning og være sociale med venner langt væk.

Dækningen kommer også til at være afgørende for fremtidens teknologiske muligheder, for det skal muliggøre mange spændende løsninger; f.eks. medicinlevering med droner.

En fungerende digital infrastruktur skal understøtte vores livsstil – den skal derfor udbygges og fremtidssikres.

Mindre støj

Der er alt for meget støj langs den fynske motorvej.

Det skal der gøres noget ved. Én ting er, at det er irriterende at høre på. Men det belaster kroppen og der skal handles på det. Det er ikke nok, at der i Infrastrukturplanen f.eks. er sat penge af til en halv støjvold ved Nyborg og udvidelse ved Odense. Vi skal se på hele strækningen og finde løsninger, der kommer mange flere fynboer til gavn.

Støjdæmpning kan være mange ting. Det kan eksempelvis være udbygning og etablering af støjvolde, støjdæmpende asfalt eller en kombination. Men uanset, skal vi til forhandlingsbordet med fynske øjne og skabe resultater.

Støjen skal dæmpes langs motorvejsnettet med de rigtige løsninger.

Læs mit læserbrev fra august 2022 her.